کد مطلب:319026 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:147

دفن اموات در دین مقدس اسلام
در وسائل الشیعه [1] در ابواب الدفن و ما یناسبه می فرماید محمد بن علی بن الحسین فی (عیون الاخبار) و (العلل) باسناده عن الفضل بن شاذان عن الرضا (ع) قال انما امر بدفن المیت لئلا یظهر الناس علی فساد جسده و قبح منظره و تغیر رائحته و لا یتأذی الاحیاء بریحه
و ما یدخل علیه من الافة و الفساد و لیكون مستورا عن الاولیاء و الاعداء فلا یشمت عدوه و لا یحزن صدیقه:

ترجمه: محمد بن علی بن الحسین در كتاب عیون الاخبار و علل به، سندهای خود از فضل بن شاذان از حضرت امام رضا (ع) نقل كرده كه حضرت فرمود:

به درستی كه امر شده است به دفن میت (در زمین) از برای این كه مطلع نشوند مردم بر فاسد شدن جسد میت و نكبتی منظره میت و تغییر بوی میت و این كه اذیت نشوند زنده ها به سبب بوی میت و آن چه كه داخل می شود بر میت از آفت و فساد و این كه بوده باشد میت پوشیده شده از نظر دوستها و دشمن ها پس این كه دشمن شماتت نكند و دوست محزون نشود.

اسلام، فقط به منظور احترام میت، و این كه مردم از بوی متعفن مرده متأذی نشوند امر به دفن میت در زمین به طریق مخصوص فرموده است باز از شما سئوال می كنم كدام از این دو قانون بر خلاف اقتصاد است قانون بهاء یا قانون مقدس اسلام؟

اگر خوب دقیق شوید بایستی بگوئید قانون بهاء خلاف اقتصاد است نه قانون مقدس اسلام، زیرا تابوت بلور خرجش از هزار تومان كمتر نیست و یا تابوت سنگی خرجش از هشتصد تومان و تابوت چوبی به آن دستور مخصوص خرجش از چهارصد تومان كمتر نخواهد
بود و به علاوه انگشتر نقشه دار هم قیمتش از صد تومان كمتر نیست و این خرجهای بیهوده بدون تردید بر خلاف اقتصاد مملكتی است پس باید گفت این قانون بهاء ابدا با دنیای كنونی سازش ندارد.


[1] تأليف محدث جليل القدر شيخ حر عاملي.